Sådan tester du din popularitet hos Google

I denne her video vil jeg gerne prøve at fortælle en lille smule om det at være aktiv med sin hjemmeside. Men inden vi kaster os ud i det her med hjemmesider, en webshop eller hvad du måtte have, så vil jeg gerne fortælle dig en lille historie:

Her i Kolding, der har vi Kolding Storcenter og der har vi selvfølgelig mange butikker ude. Hvis du nu prøver at forestille dig, at du går en tur i det her storcenter og det gør du jævnligt.I det her storcenter, nede i grøn gade, der er der to skobutikker. Den ene skobutik har du været inde i ofte, fordi personalet derinde er meget passioneret, de ved noget om det, der kommer nye kollektioner jævnligt i den her skobutik, og du får en fantastisk rådgivning derinde, de ved noget om det.

Der er også den anden skobutik, den besøgte du også tidligere. Men det er ligesom om, at den her skobutik derovre, der kommer ikke rigtig nye sko i den, og personalet har ikke rigtig noget at bidrage til mig med, når jeg kommer ind og siger, at jeg skal bruge noget fodtøj til det og det. Så kan de ikke rigtig bidrage med noget. Så jeg har egentlig valgt fra at gå over at besøge den her skobutik, fordi jeg får ikke noget ud af det. Dem her ovre til gengæld – Det er virkeligt i orden

Hvilken skobutik er din hjemmeside?

Hvis vi nu tager den her historie og drejer den over på din hjemmeside. Så skal du kigge på din hjemmeside og sige: Hvilken en af disse butikker er din hjemmeside eller webshop. Er det den her skobutik eller er det den her skobutik? Er det sådan at på din hjemmeside, der sker ikke rigtig noget. Det er det samme personale hele tiden, forstået på den her måde, at det er de samme tekster og de samme produkter. Der er ikke rigtig kommet noget nyt på den.

Eller er din hjemmeside lige som vores anden skobutik. Der er aktivitet – Der sker noget. Du tilføjer nye tekster, du fortæller om nye kunder I har fået. Du fortæller om, hvad der nu sker i din butik.

Der er en rigtig fin måde og finde ud af hvad Google synes, når den kigger på din hjemmeside og det er hvor ofte den indekserer dine sider, hvor ofte er Google forbi?

Hvis vi nu tager mig som eksempel igen, hvor jeg sagde, at den her skobutik herovre, den besøger jeg ikke rigtig mere, fordi jeg får ikke noget nyt derovre. Men den her – der er jeg ret tit forbi – så der er sådan en butik, som jeg vil anbefale mine venner at besøge, hvis de siger til mig: Jens, hvor skal jeg købe nogle gode sko henne? Det skal du gøre derovre og ikke der, der sker ikke noget derovre…

Så det vi skal nu er, at vi skal lige ind foran computeren og så skal jeg vise dig, hvordan du ganske hurtigt kan tage pulsen på din egen hjemmeside, og se hvad synes Google egentlig om den. Og du kan jo også lige tage pulsen på en af dine konkurrenters hjemmesider eller flere af dine konkurrenters hjemmesider og se om de gør det bedre end du gør. Så lad os hoppe ind på computeren og så mødes vi lige om et øjeblik.

Sådan tester du din hjemmeside i Google

Så er vi inde foran computeren. Det jeg vil vise dig nu, det er som sagt, hvordan du kan tage pulsen på din hjemmeside. Du skal ikke se det her, det jeg viser dig nu, som værende den eneste grund til, at den ene hjemmeside ligger et sted og den anden hjemmeside ligger et andet sted. Det her er et af de mange parametre. Men det er ikke et uvæsentligt parameter

Så lad os lige prøve at kigge lidt på det her. Som du kan se, så har jeg været inde og søge på shoes New York og det her er første side. På første side, der ligger Barneys.com. Så har jeg klikket mig ned igennem siderne, efter at jeg har søgt på shoes New York og så er jeg havnet på side 7 og der ligger blandt andet den der hedder Supershoes og det er jo ikke særligt fedt at ligge på side 7, når der bliver søgt på sko i New York

Det næste som jeg så gør, det er at jeg går ind og så laver jeg en søgning, der hedder site:barneys.com. Google fortæller mig så, at der 207.000 sider der er indekseret på det her domæne. Det vil sige, at alle de her sider, jeg klikker mig igennem dem, alle de her sider, de er indekseret, dvs at Google har fundet alle de her sider.

Jeg gør så det samme på supershoes. jeg skriver site:supershoes.com og Google siger så, at her er 443.00 sider, der er indekseret. Godt. Nu skal vi lige se hvor glad Google er for at besøge den ene hjemmeside og hvor glad Google er for at besøge den anden hjemmeside.

Så lad os starte med Barneys, som jo som sagt ligger på forsiden, når man søger på sko New York. Jeg klikke på søgeværktøjer og så siger jeg her under ethvert tidsinterval. Så går jeg ned og vælger “seneste måned” Her kan du se, at der er blevet indekseret rigtig mange sider. Det betyder, at de sider du får vist her, dem har Google været inde og besøge og hente indhold på inden for den seneste måned.

Hvis vi gør det samme på Supershoes. Søgeværktøjer – Her – Gå ned og vælg “seneste måned” Så kan du se – HOV – Der er faktisk kun lige præcis de her sider. Det er jo ret interessant fordi herovre, der var jo rigtig mange sider. Så lad os lige prøve at gå ned og sige: Hvad har du egentlig lavet på den her side, den seneste uge. Jeg klikker – og den har så været inde og hente alle dem her og sandelig også alle dem her.

Hvis jeg går over på Supershoes og så siger vi den seneste uge: Så begynder det at se en lille smule kedeligt ud. Så lad os bare træde lidt mere i det for Supershoes her – Hvad med de sidste 24 timer? Okay – Godt så. Hvad med Barneys? De sidste 24 timer. Stadigvæk en masse indhold.

Så hvis du husker den her historie, som jeg fortalte, så var de 2 skobutikker. Den ene havde en høj aktivitet, kunderne kom tilbage fordi, der hele tiden var noget at komme efter. Den anden, der skete der ikke noget. Så der kommer jeg ikke særlig meget mere. Google tænker på samme måde.

Ved at gøre det her: site: dit domæne, gå ind i søgeordsværktøjer og så gå ned og så begynd og sige fint, vi kan også gå ned på den seneste time og hold da op, for 16 min. siden har Google lige været inde og finde ud af, godt, jeg har lige fundet ud af, at du har den her side, så den snupper jeg.

Det er ikke så smart, med lige præcis det her, men det må vi tage med i en anden video. Så det her, er et af de parametrer, som du bør kigge på og det her, som jeg lige har vist, er et godt værktøj til at finde ud af, hvordan det står til med din hjemmeside.

Tjek din hjemmeside allerede i dag

Så har vi været inde og se, hvordan det her fungerer og som du kunne se, så var der en hjemmeside, hvor Google var forbi rigtig meget. Og der var en hjemmeside, hvor Google nærmest ikke gad at komme forbi, fordi Google var jo som vi talte om lige før. Den side som Google ikke gad at besøge, det var den skobutik herovre og den anden skobutik, det var den som Google gerne ville besøge, og det var den her ovre.

Så mit forslag det er, at du kigger på din hjemmeside og så prøver du at finde ud af: Hvilken slags skobutik er du? Er du den herovre? Så bør du få gjort noget ved det! For du vil gerne have Googles kærlighed – Tro mig

Held og lykke med det.