Gem ikke dine produkter langt inde i butikken

Hej! Jeg bliver ofte spurgt, hvad skal man gøre for at ens hjemmeside fungerer rigtig godt i forhold til Google. Man må sige det på den her måde, der findes jo rigtig mange forskellige ting, som man skal gøre rigtigt. En af de ting, som man skal gøre…

Det vil jeg gerne prøve at pakke ind i en lille historie, for at illustrere, hvad det er, at jeg mener med det. Hvis du forstiller dig, at jeg kommer ind i en butik. Jeg åbner dørene, og så hænger der et skilt, og der står, at herreafdelingen er den vej. Fint tænker jeg. Jeg skal ned i herreafdelingen, så jeg går ned i herreafdelingen. Men nå jeg så kommer ned i herreafdelingen, det der skulle være herreafdelingen,

Så hænger der fire skilte, hvor der står, at hvis du skal se på bukser til herrer, så skal du gå derned. Okay – Jeg går så derned. Ned i afdelingen for bukser, der er sådan ca. 30 meter derned og tænker fint, det er jo bukser, jeg skal have. Så nu er jeg klar til at se på, hvad I har. Men nej, nu hænger der fire skilte.

På det ene af skiltene, der står der: Cowboybukser, så skal jeg den vej. Godt så, nu er vi jo ligesom igang, så jeg prøver bare at gå videre og jeg går ned mod afdelingen af cowboybukser. Det er ca. 25 meter og så er jeg endelig ankommet. Nu, gudskelov, er jeg endelig ankommet til afdelingen med cowboybukser. Så jeg skulle igennem en masse, masse forskellige skilte, der sagde, at nu skal du gå derhen og nu skal du gå derhen, og nu skal du gå derhen og Værsågod, nu har vi det.

Den historie kan vi sagtens putte ud på mange webshops eller hjemmesider, hvor man kan sige, at jeg kommer ind på forsiden af hjemmesiden, Jeg vil gerne kigge på herretøj, så jeg klikker på herretøj. Så kommer jeg ind på en side, der siger, vi har så forskellige former for herretøj, vi har til drenge og vi har til voksne og så videre.

Så hvis du klikker på voksne, så kommer du derover. Nu er vi så ovre på voksne – herretøj. Øhh, hvad skal du have – jeg skal have bukser, så klikker jeg på bukser. Der er ikke andet information, end de forskellige typer tøj til herrer. Nu kommer jeg så ned på bukser. Okay, Vi skal lige vide, er det cowboybukser eller er det en anden slags bukser, som du skal have. Det er cowboybukser – og så kom jeg frem.

Hvis din hjemmeside, nu har jeg selvfølgelig skåret det lidt ud i pap, Hvis din hjemmeside fungerer på samme måde, at jeg skal klikke, klikke, klikke, før jeg kommer til noget fyldigt indhold, noget der fortæller om, hvad det er din hjemmeside gør, eller hvad det er du sælger, så har du et problem. Fordi jeg skal længere og længere ned i din hjemmeside, før jeg finder noget indhold, før jeg finder noget, der er vigtigt.

Og Google siger, at hvis du har noget, der er vigtigt, så skal du ikke gemme det nede i kælderen. Så skal du tage det op, op af trapperne og bære det helt hen til hoveddøren, og stille det og sige, det er det her jeg sælger, det er det jeg er stolt af.

Så uanset om det er en hjemmeside, eller om det er en webshop, og du har et eller andet, som du gerne vil fortælle om, du har noget, som du gerne vil sælge, så prøv at få det skubbet tættere op mod hovedsiden, forsiden på din hjemmeside. Sådan at man ikke skal klikke, klikke, klikke, før man finder noget.

Det er en af de rigtige vigtige ting, hvis du spørger mig. Hvad er vigtigt for at Google synes, at min hjemmeside er sådan her. Så prøv at kig på det.

Held og lykke med det!