GRATIS værktøj – Sådan kikker du konkurrenten over skuldrene

Forstil dig, at du har en konkurrent i byen, som du ved sælger mere end dig. Du ved bare ikke hvad de sælger mere af og derfor iværksætter du en ond plan, der går ud på at holde øje med deres salg.

En snedig og enkel plan

Planen er snedig og enkel, for det eneste du gør er at sende folk ind i konkurrentens butik hver eneste dag for at tælle produkterne på hylden. Dine folk noterer f.eks. hver dag, hvor mange fiskestænger til børn, de hænger på stativet. Hurtigt får du et billede af, at de sælger rigtig mange produkter til børn. Du finder også ud af, at det er begynderpakkerne til børn der virkelig rykker.

Efter noget tid ved du hvad der rykker og hvad der ikke rykker hos konkurrenten, og du kan nu tilpasse din forretning og markedføring mod dette kundesegment.

Overdrivelse fremmer forståelsen

Nuvel, jeg er klar over, at ovenstående historie er meget forenklet, men den bidrager meget godt til forståelsen af den teknik, jeg nu vil inddrage dig i. Ovenstående kan nemlig bruges på mange webshops uden, at du dermed gør noget ulovligt.

Så lad os se, hvordan du kan følge lidt med i hvad din konkurrent går og sælger mest af.

Det drejer sig om lagerstatus

Ikke alle webshops benytter lagerstatus, men de webshops, der gør det kan bruges til vores lille teknik. Herunder kan du se en lille video jeg har snittet til dig.

Som du kan se i videoen, så kan man følge med i hvor mange produkter, der bliver solgt, og det kan, hvis man er systematisk, give en et godt overblik over hvad der flytter sig på konkurrentens webshop.

Webshops er forskellige fra hinanden

Jeg kender til en del forskellige webshopsystemer og hver af dem håndterer lagerstatus på forskellige måder og derfor må du, hvis du vil prøve det her af, forvente at du lige skal finde ud af hvordan din konkurrents webshop fungerer.

Men som regel er det ikke noget stort problem at finde “metoden”.

Se over skuldrene på en smart måde – gratis værktøj

Herunder kan du finde et Excel regneark jeg har udviklet og stiller gratis til rådighed for dig. Med dette regneark kan du på en systematisk måde indtaste informationer om udvalgte produkter og efterfølgende se deres lagerstatus.

Der ligger en del udviklingstimer i sådan et Excel Regneark, så jeg vil gerne have et LIKE for det.

[like-locker-pro id=”08773ccb2d47e6bda” theme=”facebook” scheme=”default” like=”true” url=”CURRENT” message=”LIKE og få et gratis værktøj til konkurrentovervågning inkl. undervisnings video” close=”false” share=”false” share_url=”CURRENT” share_title=”” share_message=”” share_image=””]

Tusind tak for dit LIKE.

Herunder kan du klikke på linket for at få adgang til Excel regnearket, som giver dig mulighed for at overvåge dine konkurrenter.

Du kan downloade Excel regnearket her >>

Her kan du se en kort video, hvor jeg gennemgår hvordan du kan bruge regnearket.

http://youtu.be/kFZhJsCraiI

[/like-locker-pro]

Jeg håber, at du kan bruge det Excel regneark jeg har udviklet til formålet.

kan man ikke gøre det mere smart?

Som tidligere beskrevet, er det slet ikke alle webshops, der bruger lagerstyring, og nogle af de webshops, der gør det, de håndtere det på en smart måde som f.eks. det system jeg viste i videoen. På den webshop skulle jeg f.eks. angive 9 for at se om de havde 9 eller derunder produkter. Det vil sige, at jeg for hvert produkt skal teste mig frem, indtil jeg rammer antallet der er på lager.

På andre webshopsystemer har de gjort det meget nemmere, for der har de angivet antallet af produkter på lager i selve HTML koden som bliver sendt op til den besøgende. Så når man har fundet ud af hvor dette antal er i koden, så kan man forholdsvist billigt købe sig til en tjeneste, der automatisk tjekker når dette tal ændre sig og så får man helt belejligt en mail om at der er sket en ændring samt hvad denne ændring er.

Hvis det skal være endnu nemmere, så kan man programmere en såkaldt scraper der automatisk “opdager” når tallet ændre sig og derefter” skrabe” tallet ud af siden og gemme det i en database som f.eks. kan forbindes med ens Excel regneark.

Hvordan man gør alt dette vil jeg ikke gå yderligt i ind i her.

Bør man overhovedet fortælle om disse muligheder

Man kunne diskuterer, om det er smart at fortælle om disse muligheder, men jeg mener at man bedre kan beskytte sig, hvis man ved hvad man skal beskytte sig i mod og omvendt, så er det jo ikke ulovligt at bruge sådanne teknikker.

Jeg bruger også sådanne teknikker på nogle af mine kunders vegne for at danne mig et intelligent indtryk af hvor vi skal lægge trykket på markedsføringen. Lad mig sige det sådan – jeg kender nogen, der er glade for at jeg har viden og vilje til at gå lidt længere end den almindelige viljeløse SEO, der laves så meget af her i DK.

Men hvad siger du, er det at gå over grænsen at bruge sådanne teknikker?